Inspiring Innovation – Forschen
Im Mittelpunkt unserer Forschungsaktivitäten stehen das Management von Innovationen in Unternehmen sowie die Gründung und Entwicklung von Business Startups. In der Forschung streben wir primär drei Ziele an: hohe Qualität, internationale Sichtbarkeit, Aktualität. So finden die Digitalisierung und nachhaltige Entwicklung (sowohl im sozialen wie auch ökologischen Bereich) bei den empirischen Studien des Instituts konsequent Berücksichtigung. Dabei arbeiten wir interdisziplinär und neben betriebswirtschaftlichen Perspektiven verwenden wir Ansätze aus der Soziologie, Psychologie und Pädagogik. Unsere Projekte werden auch regelmäßig in die forschungsgeleitete Lehre integriert.
Aktuelle Forschungsprojekte
Social Innovation Lab Carinthia (SILC)
An der AAU soll ein vorerst primär virtuelles „Social Innovation Lab Carinthia“ aufgebaut werden. Das Institut IUG wirkt dabei federführend in den Bereichen Lehre bzw. Training sowie Forschung mit. Geplante Forschungsthemen sind bsws. die Analyse des Impacts von Sozialen Innovationen & Entrepreneurship sowie die Weiterentwicklung des unternehmerischen Ökosystems durch die Integration sozialer Innovatoren. Im Rahmen geplanter Denkwerkstätten sowie in den Trainingsmodulen werden die Forschungs- und Entwicklungsergebnisse weitergegeben. Durch den Wissenstransfer soll die Erfolgswahrscheinlichkeit gesellschaftlicher Innovationen verbessert werden.
Ein Ökosystem zur Förderung von gesellschaftsrelevanten Innovationen existiert in Kärnten noch nicht. Mit den Unterstützungsleistungen für soziale Innovationen wird ein wichtiger „Grundstein“ für das „Social Innovation Lab Carinthia“ gelegt und Kärnten unterstützt, sich als „Social Innovation Leader“ in der Alpen-Adria Region zu positionieren. Das Social Innovation Lab Carinthia – SILC ist somit ein erster Schritt zur Entwicklung eines solchen Ökosystems.
Personen: Erich Schwarz (Projektleiter), Gertraud Hellwagner-Beham (wissenschaftliche Mitarbeiterin/Kontaktperson) Patrick Gregori (wissenschaftlicher Mitarbeiter)
Geschäftsmodelltransformation in Kärntner KMUs zur Erreichung der Green Deal-Ziele (LOCA2)
Hauptziel von Loca2 ist es, Unternehmen in der Projektregion, die aufgrund ihrer Treibhausgas-Emissionsintensität besonders vom Anpassungsdruck betroffen sind, für einen Wandel hin zu emissionsreduzierten bzw. klimaneutralen Geschäftsmodellen zu sensibilisieren und zu qualifizieren. Im Fokus des Projektes stehen die notwendigen Transformationen der betrieblichen Geschäftsmodelle unter Berücksichtigung der entsprechenden Wertschöpfungsketten.
Personen: Erich Schwarz (Projektleiter), Nina Hampl (Projektleiterin), Robert Gennaro Sposato (Projektleiter) Georg Eichler (wissenschaftlicher Mitarbeiter/Kontaktperson)
Learning and re-emerging of failed entrepreneurs in Austria and Slovenia
The Department of Innovation Management and Entrepreneurship at the University of Klagenfurt (Austria) and the University of Ljubljana (Slovenia), intend to set up a joint project to analyze the process of entrepreneurial failure from a learning perspective. First, an already successfully conducted study of failed entrepreneurs in Austria will be rolled out also in Slovenia. Failed entrepreneurs in knowledge-intensive industries in Slovenia will be interviewed until we reach data saturation. Findings will be generated using qualitative content analysis and shall subsequently be published in a SSCI-ranked journal. Subsequently, we will shed light on the commonalities and differences between entrepreneurial failure and learning in Austria and Slovenia. From this qualitative cross-case analysis, a second joint SSCI-ranked paper will emerge. Our project will shed further light on entrepreneurial failure und learning. Specifically, we will draw a comprehensive picture of experiencing and learning from failure through investigating this phenomenon from the pre-failure stage until re-engagement, especially in the context of high potential entrepreneurs. As we provide evidence from two different countries, we will be able to reflect on the role of contextual factors on how entrepreneurs manage failure and learn from this critical event. The project partners have set up a team of 10 researchers from the field of entrepreneurship and research methodology (5 per institution; among them 3 full professors, 1senior scientist and 6 researchers/PhD students) who will share their knowledge and experience. This first-time cooperation between the referred university units will not only contribute to research on entrepreneurial failure and learning but also pave the way for subsequent joint activities in the future.
Persons: Malgorzata Wdowiak (project lead/contact)
Nascent Entrepreneurship
„Nascent Entrepreneurship“: It is a longitudinal, explorative study of motivations, decision-making and learning of nascent entrepreneurs embedded in a Carinthian accelerator program. The actors investigated are from the fields of technology entrepreneurship and social entrepreneurship.
This project is funded by Verein zur Förderung der Wirtschaftswissenschaften and Forschungsrat der Alpen-Adria Universität Klagenfurt.
Persons: Erich Schwarz (project leader), Georg Eichler, Patrick Gregori, Patrick Holzmann, Wolfgang Lattacher, Malgorzata Wdowiak
Aktuelle Publikationen
David Audretsch, Maksim Belitski, Rosa Caiazza, Christina Günther, Matthias Menter: From latent to emergent entrepreneurship: The importance of context. Technological Forecasting and Social Change, Elsevier B.V., Amsterdam, 2021,
David Audretsch, Georg Maximilian Eichler, Erich Schwarz: Emerging needs of social innovators and social innovation ecosystems. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, Inderscience Enterprises Limited, Geneva, 2021, S. 1 - 38.
Nikolaus Lang, Wolfgang Lattacher, Tibor von Merey: Banken- und Green Deals als M&A-Treiber. M&A-Review, Going Public Media AG, 32, München, 2021, S. 366 - 371.
Patrick Gregori, Patrick Holzmann, Erich Schwarz: My future entrepreneurial self: antecedents of entrepreneurial identity aspiration. Education + Training, Emerald Group Publishing Limited, Bingley, 2021, S. 1 - 20.
Nikolaus Lang, Wolfgang Lattacher, Tibor von Merey: Österreichs Digitalunternehmen als M&A-Targets - Ein Blick hinter die Dealkulissen. M&A-Review, Going Public Media AG, 32, München, 2021, S. 306 - 315.
Maha Aly, David Audretsch, Heike Grimm: Emotional skills for entrepreneurial success: the promise of entrepreneurship education and policy. The Journal of Technology Transfer, Springer, 46, Berlin, 2021, S. 1611 - 1629.
David Audretsch, Maksim Belitski: Frank Knight, uncertainty and knowledge spillover entrepreneurship. Journal of Institutional Economics, Cambridge University Press, 17, Cambridge, 2021, S. 1005 - 1031.
Henrik Blichfeldt, Rita Faullant: Performance effects of digital technology adoption and product & service innovation – A process-industry perspective. Technovation, Elsevier, 105, 2021,
David Audretsch: The Legacy of Zoltan J. Acs. Small Business Economics, 57, 2021, S. 1623 - 1628.
David Audretsch, Christina Günther, Adam Lederer: Publishing in Small Business Economics: An Entrepreneurship Journal. Small Business Economics, 58, 2021, S. 1 - 5.
Birgit Peña Häufler, Dietfried Globocnik, Paola Landaeta Saldías, Søren Salomo: Rapid Validity Testing at the Front-End of Innovation. Journal of Product Innovation Management (JPIM), Blackwell Publishing Ldt, Oxford (UK), Malden (USA), 2021, S. 1 - 26.
Sam Tavassoli, Martin Obschonka, David Audretsch: Entrepreneurship in Cities. Research Policy, Elsevier B.V., 50, Amsterdam, 2021,
Patrick Holzmann, Christian Wankmüller, Dietfried Globocnik, Erich Schwarz: Drones to the rescue? Exploring rescue workers' behavioral intention to adopt drones in mountain rescue missions. International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, Emerald Group Publishing Limited, Bingley, 2021, S. 1 - 22.
David Audretsch, Maksim Belitski: Three-ring entrepreneurial university: in search of a new business model. Studies in Higher Education, Routledge/Taylor & Francis Group, 46, London, 2021, S. 977 - 987.
Desiree Ukobitz, Rita Faullant: Leveraging 3D Printing Technologies: The Case of Mexico’s Footwear Industry. Research-Technology Management, Taylor & Francis, 64, 2021, S. 20 - 30.
Wolfgang Lattacher, Patrick Gregori, Patrick Holzmann, Erich Schwarz: Knowledge spillover in entrepreneurial emergence: A learning perspective. Technological Forecasting and Social Change, Elsevier B.V., 166, Amsterdam, 2021, S. 1 - 13.
Nikolaus Lang, Wolfgang Lattacher, Tibor von Merey: Austria’s M&A Market in 2020: Suffering from a Severe Case of Covid-19. M&A-Review Europe, M&A Media Services, 2, Pullach, 2021, S. 42 - 45.
Erich Schwarz, Patrick Gregori, Ines Krajger, Malgorzata Wdowiak: Entrepreneurial lean thinking for sustainable business modeling: a workshop design for incumbent firms. NachhaltigkeitsManagementForum, Springer, Berlin, 2021, S. 1 - 15.
Nikolaus Lang, Wolfgang Lattacher, Tibor von Merey: Österreichs M&A-Markt im Jahr 2020: Durchaus schwerer Coronaverlauf. M&A-Review, Going Public Media AG, 32, München, 2021, S. 12 - 18.
Christina Theodoraki, Karim Messeghem, David Audretsch: The Effectiveness of Incubators’ Co-OpetitionStrategy in the Entrepreneurial Ecosystem. IEEE Transactions on Engineering Management, IEEE, Piscataway (NJ), 2020, S. 1 - 14.
Kristina Roth, Dietfried Globocnik, Christiane Rau, Anne-Katrin Neyer: Living up to the expectations: The effect of design thinking on project success. Creativity and Innovation Management, Wiley-Blackwell, Malden (MA), 2020, S. 1 - 18.
David Audretsch, Rajshree Agarwal: Looking forward: Creative construction as a road to recovery from the COVID‐19 crisis. Strategic Entrepreneurship Journal, John Wiley & Sons Inc., 14, Hoboken (NJ), 2020, S. 549 - 551.
Patrick Gregori, Patrick Holzmann: Digital sustainable entrepreneurship: A business model perspective on embedding digital technologies for social and environmental value creation. Journal of Cleaner Production, Elsevier SCI Ltd, Oxford, 2020, S. 1 - 9.
Nikolaus Lang, Wolfgang Lattacher, Tibor von Merey: Serial M&A, made in Austria: Wie XXXLutz einer der größten Möbelhändler der Welt wurde. M&A-Review, Going Public Media AG, 31, München, 2020, S. 360 - 364.
Dietfried Globocnik, Rita Faullant: Do Lead Users Cooperate with Manufacturers in Innovation? Investigating the Missing Link between Lead Userness and Cooperation Initiation with Manufacturers. Technovation, Elsevier, 2020, S. 1 - 14.
Patrick Gregori, Patrick Holzmann, Malgorzata Wdowiak: For the sake of nature: Identity work and meaningful experiences in environmental entrepreneurship. Journal of Business Research, Elsevier, 122, 2020, S. 488 - 501.
Nikolaus Lang, Wolfgang Lattacher, Tibor von Mérey: Erstes M&A-Halbjahr 2020 in Österreich: von Top-Deals und frühen Corona-Symptomen. M&A-Review, Going Public Media AG, 31, München, 2020, S. 288 - 295.
David Audretsch, Erik E. Lehmann, Julian Schenkenhofer: A Context-Choice Model of Niche Entrepreneurship . Entrepreneurship Theory and Practice, SAGE Journals, 2020, S. 1 - 28.
Patrick Holzmann, Robert Breitenecker, Erich Schwarz, Patrick Gregori: Business model design for novel technologies in nascent industries: An investigation of 3D printing service providers. Technological Forecasting and Social Change, Elsevier B.V., 159, Amsterdam, 2020, S. 1 - 11.
David Audretsch, Alessandra Colombelli, Luca Grilli, Tommaso Minola, Einar Rasmussen: Innovative start-ups and policy initiatives. Research Policy, Elsevier B.V., Amsterdam, 2020, S. 1 - 14.
Wolfgang Lattacher, Malgorzata Wdowiak: Entrepreneurial learning from failure. A systematic review. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Emerald Group Publishing Limited, Bingley, 2020, S. 1 - 39.
David B. Audretsch, Maksim Belitski, Georg Maximilian Eichler: Bilingualism and regional entrepreneurship. The Annals of Regional Science, Springer, Berlin, 2020, S. 1 - 20.
David Audretsch, Jesús Peña-Vinces: Tertiary education and science as drivers of high-technology exporting firms growth in developing countries. The Journal of Technology Transfer, Springer, Berlin, 2020, S. 1 - 24.
David Audretsch, Donald S. Siegel, Siri Terjesen: Entrepreneurship in the Public and Nonprofit Sectors. Public Administration, Wiley, 80, Oxford, 2020, S. 468 - 472.
Patrick Gregori, Zulaicha Parastuty: Investigating the process of entrepreneurial team member exits: a systematic review and future research directions. Review of Managerial Science, Springer Verlag GmbH, Berlin, Heidelberg, New York, 2020, S. 1 - 32.
Nikolaus Lang, Wolfgang Lattacher, Tibor von Merey: Österreichs M&A-Markt auch 2019 im (moderaten) Sinkflug. M&A-Review, Going Public Media AG, 31, München, 2020, S. 24 - 29.
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