Sozialpädagogischer Fachtag: Wege aus der Jugendhilfe

Sozialpädagogischer Fachtag „Wege aus der Jugendhilfe. Anforderungen und Ansätze der Care Leaver-Unterstützung in Österreich“

21. Juni 2024, 08:45 – 15:00 | Universität Klagenfurt – Stiftungssaal


Junge Menschen erhalten heute bis weit ins Erwachsenenleben hinein Unterstützung durch ihre Familie. Anders sieht die Situation für so genannte Care Leavers aus – für junge Menschen, die außerhalb der Familie im Rahmen der Kinder- und Jugendhilfe betreut werden und von dort den Weg ins Erwachsenenleben beginnen. Die Betreuung endet per Gesetz mit 18 Jahren, Verlängerungen bis 21 werden nur in Einzelfällen gewährt. Ihr Übergang ins eigenständige Leben ist oft beschwerlich und soziale Beziehungen sind brüchig.
In dieser Situation entsteht ein Bedarf an finanzieller, sozialer und emotionaler Unterstützung, der im Rahmen von informellen Beziehungen häufig nicht ausreichend abgedeckt wird, was die Etablierung professioneller Unterstützungsangebote notwendig macht.


Der IfEB-Arbeitsbereich Sozialpädagogik und Inklusionsforschung sowie die Diakonie De La Tour als Veranstaltende freuen sich auf Ihre Teilnahme!

Anmeldungen bei Renate [dot] Bojanov [at] aau [dot] at sind bis 11.06.2024 möglich.

Nachruf: Michael Sauberer (1942–2020) – Ein innovativer Geograph, Raumplaner und Netzwerker

Michael Sauberer (1942-2020) – Ein innovativer
Geograph, Raumplaner und Netzwerker

Wolfgang Schwarz und Peter Jordan, beide Wien*

erschienen in den

Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft, 162. Jg., S. 529–534
(Annals of the Austrian Geographical Society, Vol. 162, pp. 529–534)
Wien (Vienna) 2020, https://doi.org/10.1553/moegg162s529

Studierende AUFGEPASST – Praxissemester Kelag

Liebe Studierende,

wir möchten euch darauf Aufmerksam machen, dass die Kelag wieder interessante Praxissemsterplätze für Studierende von Personal, Führung und Organisation anbietet.

Bitte seht euch vorab unsere Praxisrichtlinien an und die untenstehenden LV-Karten

Bewerbt euch bitte ausschließlich über das Online-Bewerbertool auf www.kelag.at/studienpraktikum.

Die Bewerbungsfrist endet mit 09.05.2021.

Der Onlinebewerbung ist ein Anschreiben, ein Lebenslauf sowie der aktuelle Studienerfolgsnachweis (Transcript of Records) beizufügen!

 

 

Wissenschaft – Webinar: Welche Territorialisierungen und räumliche Strategien spielen bei der Bekämpfung der Pandemie eine Rolle?

Diese und andere Fragen werden während des Webinars „Translokale Vorlesungsreihe: Geographien von Covid-19“ beantwortet. Dienstags, von 16:15-17:45 Uhr.
Teilnehmen: https://www.wigeo.uni-bayreuth.de/de/lehre/geographie_covid/index.html

aktueller Betriebsmodus des Familienservice

Liebe Eltern!

Wir dürfen Ihnen nachstehend die Eckpunkte für die Aufrechterhaltung des Dienstbetriebes in der flexiblen Kinderbetreuung liefern.

Das Familienservice bietet weiterhin für die Eltern – im Bedarfsfall – eine Kinderbetreuung zu den herkömmlichen Öffnungszeiten (Montag – Donnerstag von 8 – 18.00 Uhr, Freitag von 8 – 16.00 Uhr) an.

Zielgruppe sind jene Kinder von Universitätsangehörigen, die bis dato die Betreuungs- und Bildungsleistungen in der flexiblen Kinderbetreuung in Anspruch nehmen.

Des Weiteren bieten wir eine Notfallbetreuung für Eltern, deren „gesunde“ Kinder in ihren herkömmlichen Einrichtungen (z.B. Tagesmütter, Kindergruppen, Kindergärten und Volksschule, Großeltern) betreut werden, weil diese beispielsweise nicht geöffnet haben.

Gearbeitet wird mit Kindern in Kleingruppengröße: max. 5 Kinder/Gruppe; 2 Gruppenräume je 5 Kinder sind möglich. Die Zusammensetzung der Gruppe (je nach Altersstruktur) und die Platzvergabe liegt im Ermessen der Leiterin des Familienservice im engen Austausch mit den pädagogischen Fachkräften. Es wird an möglichen Betreuungskonzepten (z.B. Implementierung einer Waldgruppe gearbeitet).

Anmeldung des Betreuungsbedarfes:

Bitte senden Sie eine schriftliche Anfrage bezüglich Ihres Kinderbetreuungsbedarfs per E-Mail an familienservice [at] aau [dot] at. Wenn Ihre Buchung eines Betreuungsplatzes im Familienservice eingeht, hat diese erst mit einer schriftlichen Zusage durch das Familienservice Gültigkeit.

Hygiene- und Präventionsmaßnahmen:

Wir arbeiten nach einem detaillierten Hygiene- und Präventionskonzept. Die Eltern übergeben die Kinder mit Mundschutz und desinfizierten Hände außerhalb der Garderobenräume an die Pädagoginnen.

Wir bitten um Verständnis, dass wir in unseren Räumlichkeiten keine NEUEN Kinder aufnehmen können, die in diesen eine intensive Eingewöhnungsphase gemeinsam mit Eltern benötigen.

Sollten Sie noch Informationen benötigen, ersuche wir höflichst um Kontaktaufnahme.

**************************************************************************************************

Als Beratungs- und Informationseinrichtung der AAU stehen wir Ihnen auch jetzt für alle Fragen zur Verbesserung der Vereinbarkeit von Beruf und Studium und zu Betreuungsaufgaben zur Verfügung.

Sie benötigen Beratung oder Information zu/über

  • Krabbelstuben, Kindergruppen, Kindergärten und Horte (freie Plätze, Kosten, Öffnungszeiten, usw.) inkl. Vermittlung von Kinderbetreuungsplätzen?
  • gesetzliche Regelungen wie Karenzurlaub, Mutterschutz, usw.?
  • finanzielle Förderungen wie Kinderbetreuungsgeld, Teilzeitkarenz, Kinderbeihilfe, Absetzbeträge, usw.?
  • Belange rund um Kind und Kinderbetreuung auch schon während der Schwangerschaft oder der Karenzzeit?
  • Planung des (Wieder-)Einstiegs in das Berufsleben?

Kontaktieren Sie uns unter: familienservice [at] aau [dot] at

 

Wissenschaft: Spatial interpolation methods to predict airborne pesticide drift deposits on soils

Do you want to know how different interpolation methods predict airborne pesticide drift deposits on soils? by Glenda García-Santos, Michael Scheiber and Jürgen Pilz.

Publication available in Chemosphere Journal

Kritische Stimmen zur COVID-19 Pandemie

Online-Dossier zur Corona-Krise

https://www.zeitschrift-luxemburg.de/online-dossier-zur-corona-krise/


Interdisziplinäre Journal Beiträge zu Corona

https://taylorandfrancis.com/coronavirus/A


Koloniale Denkmuster in der Corona-Krise

https://www.deutschlandfunkkultur.de/gesellschaftliche-debatte-entkolonisiert-euch.4000.de.html?dram%3Aarticle_id=473828&fbclid=IwAR3TulOPCZ7u1MvyHs_eRiA0D-JjbZCrFr1c5hbfXG81ImWHKj7o0HEVWdY


https://www.deutschlandfunkkultur.de/media/thumbs/8/8331e254fc00e977acfe0e4977406ccbv1_max_635x357_b3535db83dc50e27c1bb1392364c95a2.jpg?key=d47e36

www.deutschlandfunkkultur.de

In Deutschland ist eine „zweite Dekolonisierung“ im Gange. Dabei geht es nicht nur um die historische Verantwortung für den Völkermord an den Herero und Nama oder die Rückgabe afrikanischer Kulturgüter, sondern um eine Dekolonisierung des Denkens.


Artikel zu Corona & Peace Education

 https://www.peace-ed-campaign.org/corona-connections-an-inquiry-into-plowshares-and-pandemics/


https://i0.wp.com/www.peace-ed-campaign.org/wp-content/uploads/2020/04/corona-connections-plowshares.png?fit=1200%2C510&ssl=1

www.peace-ed-campaign.org

“Corona Connections: Learning for a Renewed World” is a special series exploring the COVID-19 pandemic and the ways it relates to other peace education issues. This inquiry explores the interrelationships between the causes, characteristics and potential consequences of the threats posed by nuclear weapons and global pandemics.


Video: Peace Education and the Pandemic: Global Perspectives webinar

https://www.peace-ed-campaign.org/pandemic/


Die COVID-19 Krise aus einer Global Citizenship Perspektive, Werner Wintersteiner

https://literatur.report/gastbeitraege/die-covid-19-krise-aus-einer-global-citizenship-perspektive


In der Corona-Krise stellen wir die Weichen für die Zukunft: Wir müssen den Totalitarismus bekämpfen und den Bürgersinn stärken: Yuval Noah Harari

https://www.nzz.ch/feuilleton/coronavirus-yuval-noah-harari-ueber-die-welt-nach-der-pandemie-ld.1547988?fbclid=IwAR1HsUw0XgnVHhaN8JiPqe0QLEWSfQI8havjNGsBzD1PZKK3jeXZKiQMfl4


Degrowth Perspective on the crisis

https://www.degrowth.info/en/2020/03/a-degrowth-perspective-on-the-coronavirus-crisis/?fbclid=IwAR150KPqY_Zk2wfpUAfLasXmth7aougYTg_BKHj9MYvxCIlmoyh_GA-Rgro


Coronavirus Capitalism — and How to Beat It- Video Naomi Klein

https://www.filmsforaction.org/watch/coronavirus-capitalism-and-how-to-beat-it/?fbclid=IwAR0-0M9zPA5LuMA8XbuccbH6jhTgS7HS4UnQbWvsvN9T_BUOA8xqVIozhdE


Die Krise und die Corona-Verschwörung- Daniela Ingruber:

https://www.dolomitenstadt.at/2020/03/29/die-krise-und-die-corona-verschwoerung/?fbclid=IwAR11ykAbHX9R6JMQfNViIkLav_KBWfYPKQrkPFQSMdk9sYHb2KPd23IAWDc


Corona – Spendenaufruf: Solidarität in Zeiten der Pandemie

https://www.medico.de/corona-hilfe/


Die Welt nach Corona wird jetzt ausgehandelt

https://www.freitag.de/autoren/der-freitag/die-welt-nach-corona-wird-jetzt-ausgehandelt


Jetzt können wir uns nicht entgehen- Liessmann:

https://www.profil.at/shortlist/gesellschaft/liessmann-coronakrise-einsamkeit-11423809?fbclid=IwAR0QqAoWmVNfa3zFTL-Fe_6Oy6kIpornCJ6Fxcy1B5b9cfCnXZHurSLbocQ


Kritische Theorien in der Pandemie- Ein Glossar zur Corona Krise – youtube Reihe des Frankfurter Arbeitskreis

https://www.youtube.com/playlist?list=PLvqj5O3ibOM7eYWSTZc-uMS6Ksse6Ed_D


Soziale Ungleichheit in der Corona Krise

https://www.forschung.friedensburg.at/


New Pathogen, Old Politics

http://bostonreview.net/science-nature/alex-de-waal-new-pathogen-old-politics#.Xoee9CGJnnQ.email


Around the Crown

https://transversal.at/transversal/0420


Corona News von Organisationen aus dem globalen Süden

Robert Rebhahn verstorben

Liebe Universitätsangehörige,

es fällt mir ungewohnt schwer, die richtigen Worte zu finden: Der langjährige Vorsitzende des Universitätsrats der AAU, Robert Rebhahn (* 1954), ist nach achtmonatiger intensiver Therapie in der Nacht auf den 30. Jänner seinem Krebsleiden erlegen.

Weiterlesen

JOB advertisement: Predoc Scientist (all genders welcome; in German: Universitätsassistent:in)

 

The University of Klagenfurt, with approximately 1,500 employees and over 12,000 students, is located in the Alps-Adriatic region and consistently achieves excellent placements in rankings. The motto “per aspera ad astra” underscores our firm commitment to the pursuit of excellence in all activities in research, teaching and university management. The principles of equality, diversity, health, sustainability, and compatibility of work and family life serve as the foundation for our work at the university.

The University of Klagenfurt is pleased to announce the following open position in the Interactive Systems Research Group at the Department of Informatics Systems in the Faculty of Technical Sciences with an earliest expected starting date of November 1, 2024:

Predoc Scientist
(all genders welcome; in German: Universitätsassistent:in)

Level of employment: 100 % (40 hours/week)
Salary: € 50,103.20 per annum (gross); classification according to collective agreement: B1
Limited to: 4 years
Application deadline: September 18, 2024
Deadline for all documents and certificates: October 15, 2024
Reference code: 438/24

Duties and responsibilities:
• Participation in research and teaching activities of the department, including interdisciplinary work
• Autonomous research aiming at submitting a doctoral dissertation within the employment period
• Participation in organisational and administrative matters relating to the department
• Participation in public relations activities of the Faculty of Technical Sciences

Required qualifications:
• Master’s degree from a domestic or foreign higher education institution in computer science or a related field
• Proven interest and experience in the field of Human-Computer Interaction (e.g., as the focus of the Master’s or Bachelor’s thesis or other students’ projects, pertinent work experience, etc.)
• Very good knowledge of spoken and written English as well as good knowledge of German or willingness to redress weaknesses within the first year of employment

Additional desired qualifications:
• Pertinent experience abroad or in practice
• Teaching experience and didactic competence
• First scientific publication(s)
• Good programming skills in two or more among C/C++, Python, Java, Android, and Unity
• Experience with statistical methods
• Social skills in diversity and equality issues

The Interactive Systems Research Group teaches theoretical and practical knowledge and skills needed to design, implement, and evaluate digital products and to create innovative interactive solutions for the future. The group’s research activities concern the usability and user experience of standard and novel user interfaces and modalities, which lead to new challenges, especially in connection with the advance of AI. Current research aims to understand and improve interaction in desktop and wearable-based usage scenarios, virtual and augmented reality, and smart environments (IoT, Smart Home). We work in a committed, collegial, and international team at the University of Klagenfurt and cooperate with national and international partners from science and industry.

This position offers an excellent opportunity for a dynamic junior researcher interested in engaging in Human-Computer Interaction. It serves the purposes of the vocational and scientific education of graduates
of Master’s programmes and sets the goal of completing a Doctoral degree (PhD) in Technical Sciences. Therefore, applications by persons with a pertinent doctorate (PhD) will not be considered.

Our offer:
The employment contract is concluded with a salary of € 3,578.80 gross per month (14 times a year; § 27 Uni-KV B1, www.aau.at/en/uni-kv) and can increase due to consideration of previous pertinent experience.
The University of Klagenfurt also offers:
• Personal and professional advanced training courses, management, and career coaching
• Numerous attractive additional benefits, see also jobs.aau.at/en/the-university-as-employer/
• Diversity- and family-friendly university culture
• The opportunity to live and work in the attractive Alps-Adriatic region with a wide range of leisure activities in the spheres of culture, nature, and sports

The application:
If you are interested in this position, please apply in English by providing the following documents:
• Letter of application
• Curriculum vitae – with clear information about the degrees, including date/place/grade, the experience acquired, the list of publications (if any), and any other relevant information
• Master’s thesis (if written in English or in German)
• Copy of the Bachelor’s- and Master’s degree certificates and transcripts of the courses
• Any certificates that can prove the fulfilment of the required and additional qualifications listed above (e.g., the submission of the final thesis/dissertation if required by the degree programme, programming skills certificates, language skills certificates, etc.)
• If an applicant has not received the Master’s degree by the application deadline, the applicant must provide a written declaration, either by the supervisor or by the candidate themselves, on the feasibility of finishing the Master’s degree by October 15, 2024, at the latest.
To apply, please select the position with the reference code 438/24 in the category “Scientific Staff” using the link “Apply for this position” in the job portal at jobs.aau.at/en/.

Candidates must furnish proof that they meet the required qualifications by October 15, 2024, at the latest.

For further information on this specific vacancy, please contact Prof. Dr. Martin Hitz (Martin [dot] Hitz [at] aau [dot] at). General information about the university as an employer can be found at jobs.aau.at/en/the-university-as-employer/. At the University of Klagenfurt, recruitment and staff matters are accompanied not only by the authority responsible for the recruitment procedure but also by the Equal Opportunities Working Group and, if necessary, by the Representative for Disabled Persons.

The University of Klagenfurt aims to increase the proportion of women and, therefore, specifically invites qualified women to apply for the position. Where the qualification is equivalent, women will be given preferential consideration.

People with disabilities or chronic diseases, who fulfil the requirements, are particularly encouraged to apply.
Travel and accommodation costs incurred during the application process will not be refunded. In order to give all applicants the same opportunity, the first round of interviews may take place online.

Translations into other languages shall serve informational purposes only. Solely the version advertised in the University Bulletin (Mitteilungsblatt) shall be legally binding.

Startup „Markets Flare“ Funded by »vor.GRÜNDEN 2024« Project

Following the successful pitch by the startup founders, the »vor.GRÜNDEN 2024« project submitted by the University of Klagenfurt was approved by the KWF Board of Trustees. The funding covers the costs for the pre-commercial development of three startups over a period of nine months. The startup „Markets Flare“ by Andrii Ivanov and Amirreza Badpa is hosted by the Department of Economics / QED with Prof. Martin Wagner providing scientific supervision. The aim is developing an app / web solution to retrieve and process complex financial data using taylor-made learning algorithms. For more information see the description below. Congratulations to our young entrepreneurs!

Executive Summary

Markets Flare is a solution that gives real time access to complex financial data with a particular focus on a user-friendly interface, thereby providing access to financial data also novices. Markets Flare is based on recent advances in artificial intelligence and machine learning that allow it to transform raw data into insightful, easy-to-understand, and manageable information. The underlying basis of the Markets Flare decision support system is the iterative application of tailor-made learning algorithms to financial information retrieval and processing. The focus on a user-friendly interface supports not only professionals in strategy development, but also helps novices to retrieve financial information without the steep learning curve traditionally associated with using financial information systems. The retrieved information is seamlessly combined with numerous financial models that are provided in the Reporting Assistant tool; one of the six integral tools of Markets Flare described below. Capitalizing on the scale advantages generated by applying machine learning algorithms to big data, Markets Flare is a cost-effective integrated suite of information retrieval and processing tools to support the entire financial decision-making cycle, from news coverage and analysis (including alerting) to financial data visualizations, data analysis to financial planning and reporting. Furthermore, Markets Flare is designed for collaboration across flexible teams.

Innovation

Markets Flare: Innovative Financial Analytics Platform

Market Screener: Harnessing Artificial Intelligence algorithms for news filtering and sentiment analysis, it provides real-time insights into market trends, facilitating informed decision-making and enhances portfolio management.

Portfolio Assistant: Seamlessly integrated with the Market Screener, it tracks financial assets, identifies patterns in market fluctuations, and delivers timely updates on news impact, ensuring users stay well-informed about their investment decisions.

Research Tool: Utilizing public data, it streamlines company research by aggregating relevant information from various sources, minimizes time spent on research, and facilitates informed decision-making. Reporting Assistant: Offers pre-built Excel templates of popular financial models, automating the modeling process, reducing errors, and enhancing efficiency in financial analysis.

Workspace Tool: Facilitates team collaboration through a centralized workspace, enabling efficient communication, document sharing, and task management for enhanced productivity.

Event Tracker: Proactively monitors the internet for significant events related to users‘ assets, providing insights into upcoming events‘ potential impact on stock prices, and letting users make informed investment decisions.

30 Years of Summer School Bovec: A Jubilee of Multilingualism

The Summer School Bovec, organised by the Alpen-Adria-Universität Klagenfurt in cooperation with six universities from four countries, has good reason to celebrate: This cross-border education initiative centred in the Alps-Adriatic region was first held 30 years ago. The celebration bore the motto „Bovec as a future space“ and partner universities, graduates and numerous guests of honour came together to mark the 30th anniversary.  

Weiterlesen

Joboffer – Project researcher predoctoral

The Department of Artificial Intelligence  & Cybersecurity (AICS) is pleased to announce the following open position at the research group „Intelligent Systems and Business Informatics.“ Expected starting date: September 1, 2024