Wiederkehrend

SPU-Infotag

VeranstaltungsortV.1.23Veranstalter E-Learning-ServiceBeschreibungKontakteLearning Service (elearning@aau.at)

Buchpräsentationen und Diskussion: GESCHICHTE(N), POLITIK und FRIEDENSBILDUNG

VeranstaltungsortK.0.01Veranstalter Institut für Erziehungswissenschaft und BildungsforschungBeschreibungBEGRÜSSUNG:Dr. Peter Kaiser, Landeshauptmann von KärntenRudolf Altersberger, Bildungsdirektor des Landes KärntenDr. Karl Hren, Hermagoras-Mohorjeva, Klagenfurt | CelovecBUCHPRÄSENTATIONEN:Erinnerungsgemeinschaften in Kärnten | KoroškaEine empirische Studie über gegenwärtige Auseinandersetzungen mit dem Nationalsozialismus in Schule und GesellschaftNadja Danglmaier, Andreas Hudelist, Samo Wakounig und Daniel Wutti, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt und Pädagogische Hochschule KärntenGeschichte(n) im KonfliktDer Konsens- und Dialogprozess in Kärnten: Vom Nationalen Konflikt zur Friedensregion Alpen-Adria?Ass.-Prof. DDr. Jürgen Pirker, Karl Franzens-Universität GrazDISKUSSION:Dr. Peter Kaiser, Landeshauptmann von KärntenFH-Prof. MMag. Dr. Kathrin Stainer-Hämmerle, Fachhochschule KärntenDr. Nadja Danglmaier, Erinnern.atUniv.-Doz. Dr. Hellwig Valentin, Karl Franzens-Universität GrazAo.Univ.-Prof. i.R. Mag. Dr. Werner Wintersteiner, Alpen-Adria-Universität KlagenfurtMODERATION:Ass.-Prof. MMag. DDr. Jürgen Pirker, Institut für Öffentliches Recht und Politikwissenschaft, Karl-Franzens-Universität GrazHS-Prof. MMag. Dr. Daniel Wutti, Pädagogische Hochschule Kärnten, Viktor Frankl HochschuleKontaktSamo Wakounig (samo.wakounig@aau.at)

Citizens in the making. Citizenship and Diversity in Public Childcare in Vienna and Berlin

VeranstaltungsortD10.0.06Veranstalter Institut für KulturanalyseBeschreibungAs diversity is often perceived as a challenge, public childcare is increasingly claimed to be an equalizer that benefits children from supposedly problematic family backgrounds who fail to produce ‘proper’ citizens. The project investigates public childcare as a central, yet ambivalent, site of citizenship by raising the question: How are children perceived to be different and how are they prepared to assume the role of future citizens? The central methodological tool is to follow the discourse and the traces of its subject(s) across multiple dimensions: from the level of policies, dominant discourses and norms in teaching contents, their translation into concrete pedagogical practice at day-care institutions right up to their impact on diversity and its negotiation betweenpublic childcare and the ‘private’ realm of families. The paper will give insights into the fieldwork in training centres for childcare workers and in two public childcare institutions in Vienna.Vortragende(r)Astrid Baerwolf (Wien)KontaktJanine Schemmer (Janine.Schemmer@aau.at)