17 Mai

Anrechnungen: Schritt für Schritt

Veranstaltungsort: N.1.71

Wir vermitteln dir im zweiten Teil dieser Veranstaltungsreihe alle wichtigen Informationen zu der Anrechnung von Lehrveranstaltungen und durchlaufen gemeinsam den Prozess der Anrechnung deiner Vorleistungen.

17 Mai

Vortrag von Mag. Dipl.-Ing. Melanie Siebenhofer im Doctoral Seminar Mathematics: „Finding the Right Balance: Trade-Offs in Minimum Cut Edge Expansion with SDPs“

Veranstaltungsort: N.2.35

The edge expansion is an NP-hard to compute graph constant and gives us information about the connectivity of a graph. It is the minimum ratio of the number of edges joining two sets and the size of the smaller set over all possible non-trivial bipartitions of the vertices. The edge expansion of a connected graph is small if there is a bottleneck between two large parts of the graph. Because of this fact, it is for example used in clustering or network design. There are some heuristics to find a bipartition, like the well-known spectral clustering. This fractional optimization problem does not fit into the typical setting like other graph constants as the maximum cut which are NP-hard to compute. We propose different strategies to compute the edge expansion efficiently. One is to divide the problem into subproblems of an easier-to-handle type. Another one is to apply Dinkelbach's algorithm for fractional programming. Furthermore, we investigate the conjecture of Mihail and Vazirani, stating that the edge epxansion of the graph from a 0/1-polytope is at least 1, using our techniques.

17 Mai

„Von Konfrontation zur Kooperation – Konfliktmanagement & Ansprechpersonen im schulischen Rahmen“

Veranstaltungsort: HS 4

Zum Vortrag: „Von der Konfrontation zur Kooperation – Brücken bauen anstatt Mauern aufstellen“> Einführung in die kooperative und konstruktive Konfliktbearbeitung im schulischen Feld> Konflikttheoretische Ansätze mit Bezug zur praktischen Umsetzung in der Schule> Schulmediation – Mediation in der Schule im engeren und im weiteren Sinne> Begriffsklärungen und Abgrenzungen zu weiteren Beratungsformaten> Ansprechpersonen unterschiedlicher Fachrichtungen im schulischen Kontext