1 Jun

Learning from and for Heterogeneous and Ambiguous Data

Veranstaltungsort: V.1.07

When talking about new developments in Machine Learning, we typically think about new algorithms, better optimization techniques, or optimized hyperparameters. However, one important aspect is often neglected: the quality and the structure of training data: measurement noise, label noise, and correct but ambiguous labels. In this talk, we address the latter problem, trying to deal with high intra-class and small inter-class variability in the data, following two different strategies. First, we consider the problem of metric learning, showing that by selecting/learning a better metric for a specific problem, better results can be obtained: using the same learning method and the same data. Second, focusing on neural networks, we analyze the influence of specific hyperparameters, namely the activation functions. For both directions, we show that the quality of the finally learned model is highly dependent on the data. To illustrate these aspects, we will further discuss a visualization technique, namely information planes, providing better insights into the current state of the learning system.

1 Jun

Terminverschiebung „Schulpsychologie: ihre Rolle und Aufgaben unter normalen und außergewöhnlichen Umständen“

Veranstaltungsort: HS 1

Das Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung lädt Sie zum Vortrag von Frau Mag. Ina Tremschnig, Leiterin der Schulpsychologie & Schulärztlichen Diensts Kärnten recht herzlich ein.Titel: Schulpsychologie: ihre Rolle und Aufgaben unter normalen und außergewöhnlichen UmständenOrt: HS 1 und Hybrid - Link: https://classroom.aau.at/b/han-dta-fpy-1bhDetails zum Vortrag:Mag. Ina Tremschnig wird als Leiterin der Schulpsychologie und des schulärztlichen Dienstes Kärnten die Arbeit ihrer Abteilung vorstellen. Die Schulpsychologie und der schulärztliche Dienst sind in der Bildungsdirektion Kärnten angesiedelt und verantwortet eine ganze Reihe von unterstützenden Arbeiten im Bildungssystem; sie ist Ansprechpartner für die Schülerinnen und Schüler, für die Lehrpersonen und Schulleitungen, aber auch für die Eltern. Im Zuge dessen wird die Vortragende darauf eingehen, wie sich die Arbeit für die Schulen in den letzten Jahren geändert hat und mit welchen Herausforderungen Schüler*innen und Lehrer*innen derzeit aus Sicht der Schulpsychologie zu kämpfen haben. Am Ende des Vortrags steht Frau Mag. Tremschnig für Fragen und Diskussionen zur Verfügung. Ziel ist es, Informationen über die Situation zu teilen, Bewusstsein zu schaffen und mögliche Erleichterungen auf verschiedenen Seiten zu diskutieren.

1 Jun
1 Jun

‚Our‘ Appalachia: Cinematic Ecologies of Landscape

Veranstaltungsort: HS 1

The rise of the Western during the beginnings of classical Hollywood cinema in the 1910s coincides with the demise of another popular landscape genre: the Appalachian Mountain Melodrama. While the Western became the quintessential American film genre that combined national narratives of the frontier with on-location filming in a region that allowed for year-round productions, the Appalachian mountain films have come to be associated with narratives of a lost frontier and an internal colony waiting to be civilized. Examining two early cinematic responses to this national narrative on Appalachia –– Henry King's drama Tol'able David (1921) and Buster Keaton's comedy Our Hospitality (1923)–– this talk will address landscape as a dynamic agent of cultural power that mediates economic, political, ethnic and gender relations to our environment.